روش‌هایی ساده و کاربردی برای پاک کردن لکه‌ های مختلف از لباس

سرفصل مطالب

روش‌هایی ساده و کاربردی برای پاک کردن لکه‌ های مختلف از لباس

پاک کردن لکه‌ از انواع لباس می‌تواند به‌طور آزاردهنده‌ای سخت باشد، اما با روشی درست می‌توان حتی سمج‌ترین لکه‌ها مانند جوهر را از روی بیشتر پارچه‌ها پاک کرد. برای پاک کردن انواع لکه‌ها از روی انواع پارچه، مهم است که سریع عمل کنید. برای از بین بردن لکه با هر روشی که انتخاب می‌کنید، ابتدا آن را روی قسمتی از لباس (مثلاً جای درز) آزمایش کنید تا بفهمید که آیا این روش به پارچه آسیب می‌زند یا خیر؟ و آیا در پاک شدن لکه اثر دارد؟

روش‌های پاک کردن لکه در پارچه‌های قابل شستشو مثل پنبه، جین، کتان، نایلون، پلی استر، اکریلیک، کرباس، اسپندکس و… نسبتاً ساده است. بعضی از جنس‌های پارچه مانند استات، فایبرگلاس، ابریشم مصنوعی، ابریشم، تری استات و پشم معمولاً نباید شسته شوند یا روش شستشوی خاصی دارند، اما همچنان می‌توان با انجام چند ترفند لکه‌ها را از بین برد. با خواندن این مقاله‌ی نیواریا، می‌توانید هر لکه‌ای را از روی لباس‌هایتان از بین ببرید.

نکاتی که قبل از پاک کردن لکه لباس باید بدانید

قبل از انجام هر کاری جهت از پاک کردن لکه‌ها، حتما راهنمای شست‌وشو و مراقبت از لباس‌ها را با توجه به اتیکت لباس که شامل درصد نخ و پلی‌استر استفاده شده در پارچه، دمای آب مناسب شستشو، قابل اتو بودن و… را بررسی کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که معمولا استفاده از آب گرم در پاک کردن لکه‌ها، سبب تثبیت آن می‌شود. اگر علامت اتیکت لباس گزینه‌ی”فقط خشک شویی” را دارد، فقط لکه اضافی را پاک کنید و در اسرع وقت آن را به خشکشویی ببرید و حتماً به وجود لکه اشاره کنید.

با پاک کردن انواع لکه آشنا شویم:

1. پاک کردن لکه‌ خون:

برای لکه‌ تازه خون، چند دقیقه لباس را در آب سرد خیس کنید و سپس بشویید. برای لکه‌های خشک شده، قبل از انجام شستشوی کامل با شوینده حاوی آنزیم‌، لکه را پاک کنید یا با چکاندن سرکه سفید رقیق شده روی لکه و آب سرد، لکه را از بین ببرید.

2. پاک کردن لکه‌ قهوه یا چای:

لکه را در آب سرد خیس کرده، سپس با استفاده از محلول لکه‌بر پیش از شستشو یا خمیری از مواد شوینده و آب، لکه را پاک کنید. در این مرحله هم می‌توان از سرکه سفید رقیق شده کمک گرفت.

3. پاک کردن لکه مواد آرایشی پودری:

به آرامی و تا حد امکان پودر را از روی لباس با تکاندن پاک کنید. لکه‌برداری را پیش از شستشو با لکه‌بر یا شوینده مایع لباس‌شویی انجام داده، سپس شستشوی کامل لباس با آب گرم انجام شود.

4. پاک کردن لکه‌ چمن:

ابتدا با استفاده از لکه‌بر یا مایع لباسشویی لکه را پاک کرده، سپس با آب گرم شستشو دهید. استفاده از سرکه سفید رقیق شده و آب سرد نیز در این مرحله کاربرد دارد.

5. پاک کردن لکه چربی و روغن:

ابتدا صابون مایع را با یک پارچه تمیز روی لکه بمالید. همچنین می‌توان قبل از شستشو با آب داغ، از لکه‌بردار پیش از شستشو استفاده کنید. این روش برای از بین بردن لکه‌های روغن از شلوار جین هم کاربرد دارد.
برای خواندن مقاله “ایده‌های مختلف برای سِت کردن لباس با شلوار جین” کلیک کنید.

6. پاک کردن لکه جوهر:

معمولا این نوع لکه، با شستشوی معمولی با شوینده برطرف خواهند شد، اما در صورتی که همچنان لکه باقی ماند، قسمت لکه‌دار پارچه را از پشت روی دهانه شیشه یا لیوان قرار داده، آن را محکم نگه دارید تا جای جوهر پخش نشود، سپس الکل را روی لکه بریزید. همانطور که حلال از پارچه خارج می‌شود و جوهر داخل ظرف می ریزد، لکه‌ی جوهر از بین خواهد رفت.

همچنین، محلولی از میزان برابر گلیسیرین و مایع ظرفشویی، 8 برابر آب و چند قطره سرکه سفید تهیه کنید و روی لکه بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه بماند و محلول بیشتری به آن اضافه کنید تا لکه مرطوب بماند، سپس می‌توانید آن را آبکشی کنید.

7. پاک کردن لکه کپک:

با استفاده از مسواکی تمیز و مواد شوینده، لکه کپک را پاک کنید. برای لباس‌های سفید، به نسبت 1 به 3 سفید کننده را با آب مخلوط و آن را روی لکه بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند، سپس برای شستشو با ماشین لباسشویی از آب گرم استفاده کنید. برای پاک کردن لکه ازروی لباس‌های رنگی، سرکه سفید را مستقیماً روی لکه اسپری کنید یا لکه را با یک پارچه تمیز آغشته به سرکه بپوشانید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد. در صورت امکان، لباس را زیر نور مستقیم خورشید خشک کنید، که می‌تواند به از بین بردن هاگ‌های کپک نیز کمک کند. اگر لکه باقی ماند، آن را نزد یک خشکشویی ببرید.

8. پاک کردن لکه رنگ روغن:

اگر اتیکت روی لباس استفاده از رقیق کننده را مجاز نوشته، از آن برای از بین بردن لکه استفاده کنید، سپس آبکشی کرده و آن را بشویید.

9. پاک کردن لکه‌ عرق:

از آمونیاک، جوش شیرین یا سرکه سفید روی لکه استفاده کنید. سپس با آب داغ آبکشی کنید و با شوینده آنزیمی یا سفید کننده ایمن روی پارچه‌های سفید استفاده کنید. (نکته: هرگز آمونیاک و سفید کننده را مخلوط نکنید.)

در پیراهن‌های سفید، مقدار مساوی جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و آب را با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند، سپس مخلوط را روی لکه مالیده، بگذارید حداقل یک ساعت بماند، سپس آن را بشویید. پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده طبیعی است، بنابراین این روش را فقط باید برای پارچه‌های سفید استفاده کرد.

10. پاک کردن لکه نوشیدنی‌های رنگی:

لکه را با نمک بپوشانید و پارچه را روی یک کاسه قرار داده، سپس آب جوش را روی لکه بریزید و لباس را شستشو کنید. اگر لکه باقی ماند، با استفاده از چکاندن سرکه سفید رقیق شده و آب سرد آن را بشویید.

11. پاک کردن لکه زردچوبه:

لباس را به مدت 20 دقیقه در محلول آب خنک و مواد شوینده لباسشویی خیس کنید، سپس بشویید. برای کمک به پاک کردن لکه‌ی زردچوبه به طور کامل، پارچه را در مجاورت هوا در آفتاب خشک کنید، سپس دوباره بشویید.

با استفاده از این نکات ساده، می‌توان به راحتی نحوه صحیح پاک کردن لکه‌ها را از پارچه‌های قابل شستشو و غیرقابل شستشو دانست و به افزایش طول عمر لباس‌ها  کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مجله نیواریا

وست

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید :