محافظت از لباس‌ها

سرفصل مطالب

افزایش دوام پوشاک با راهکارهای محافظت از لباس‌ها

شستشوی لباس‌‌ها برای بسیاری از افراد با دشواری‌هایی همراه است؛ چرا که با روش صحیح شستشوی انواع لباس آشنایی ندارند. هر نوع لباسی با هر جنسی، روش شستشوی خود را دارد و این روش‌ها باعث می‌شوند پارچه مورد استفاده در آن‌ها خراب نشود. به این ترتیب طول عمر لباس‌ها افزایش پیدا می‌کند و تا مدت طولانی قابل استفاده هستند. چندین راهکار برای محافظت از لباس ها وجود دارند که با استفاده از آن‌ها در هنگام شستشو، می‌توانید کیفیت لباس‌های خود را حفظ کنید. با ما همراه باشید تا به بررسی راهکارهای محافظت از لباس‌ها در زمان شستشو بپردازیم.

روش‌های محافظت از لباس‌ها هنگام شستشو

در حال حاضر تنوع پوشاک در دنیا افزایش پیدا کرده است و همه افراد می‌توانند طبق سلیقه خود لباس‌های مورد نظر خود را خریداری کنند. البته با یادگیری روش صحیح شستشو و محافظت از لباس‌ها دیگر نیازی به خرید لباس جدید تا مدت طولانی نخواهد بود. چرا که با نگهداری صحیح از لباس‌ها طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کرده و تا مدت زیادی کهنه نمی‌شوند.

در نظر داشته باشید که هر چه صنعت مد آهسته‌تر پیش برود و لباس کمتری تولید شود، آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می‌شود. از همین رو محافظت از لباس‌ها برای حفظ محیط زیست و سود مالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای این کار پنج راهکار مهم وجود دارد که به افزایش طول عمر لباس‌ها کمک خواهد کرد.

راهکارهای محافظت از لباس‌ها در زمان شستشو:

  • استفاده از کیسه مخصوص برای لباس‌های ظریف و حساس
  • بستن زیپ‌های لباس‌ها
  • استفاده از پودر لباسشویی مناسب برای تمیز کردن لکه‌ها
  • خشک کردن لباس با آویزان کردن یا پهن کردن آن‌ها
  • مطالعه برچسب روی لباس در صورت اطمینان نداشتن از روش شستشو
استفاده از کیسه برای لباس‌های ظریف و حساس

جنس لباس‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ یعنی جنس پارچه به کار رفته در لباس‌ها ممکن است از ابریشم، پشم، کتان یا هر جنس دیگری باشد. استفاده از یک کیسه مخصوص برای قرار دادن لباس‌ها در زمان شستشو طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. قرار دادن لباس‌ها در کیسه مخصوص از آن‌ها در برابر پارگی و نخ کش شدن جلوگیری می‌کند.

اگر کیسه مخصوص شما توری باشد، برای محافظت از لباس‌ها بهتر خواهد بود، چرا که با قرار گرفتن لباس‌های ظریف و حساس در کیسه توری، با سایر لباس‌ها تماس مستقیم نداشته و الیاف آن‌ها آسیب نمی‌بیند، به این ترتیب می‌توانید از آسیب نرسیدن به لباس‌های ظریف و حساس در حین شستشو با ماشین لباسشویی مطمئن شوید.

بستن زیپ‌ها برای محافظت از لباس‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی

بهتر است قبل از شستشوی لباس‌ها حتما زیپ‌های لباس‌ها را کاملا ببندید. چرا که دندانه زیپ‌ها در هنگام شستشوی لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی، باعث آسیب دیدن الیاف پارچه‌های به‌کاررفته در لباس‌ها می‌شود. این آسیب می‌تواند در شکل‌های مختلفی به وجود آید که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به ریش شدن، پارگی یا سوراخ شدن لباس‌ها اشاره کرد. بنابراین قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی حتما از بسته بودن زیپ‌های لباس‌ها مطمئن شوید.

استفاده از پودر لباسشویی مناسب برای تمیز کردن لکه‌ها

استفاده از پودر لباسشویی مناسب هر جنسی از پارچه برای محافظت از لباس‌ها ضروری است. در واقع با این کار شما می‌توانید هم طول عمر لباس‌های خود را افزایش دهید و هم در هزینه پوشاک صرفه‌جویی کنید. برای انتخاب پودر لباسشویی مناسب باید جنس پارچه به‌کار رفته در لباس‌ها را در نظر بگیرید. سپس نوعی پودر لباسشویی تهیه کنید که برای لباس‌های مورد نظر مناسب باشد و لکه‌ها را به‌خوبی تمیز کند.

در واقع پودر لباسشویی شما نباید کلر سفیدکننده داشته باشد تا به رنگ و الیاف پارچه به‌کار رفته در لباس‌ها آسیب وارد نکند. بهتر است که ابتدا لباس‌ها را برای مدت کوتاهی در محلول پودر لباسشویی و آب گرم قرار داده و اجازه دهید که ماده شوینده کامل جذب الیاف لباس‌ شود، به این ترتیب لکه‌ها آسان‌تر از الیاف لباس‌ جدا شده و تمیز می‌شوند.

خشک کردن لباس با آویزان کردن یا پهن کردن آن‌ها

مرحله خشک کردن در محافظت از لباس‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. دستگاه‌های خشک‌کن معمولا به دلیل حرارتی که ایجاد می‌کنند به الیاف برخی از پارچه‌ها آسیب وارد می‌کنند. بنابراین قبل از استفاده از دستگاه خشک‌کن باید بررسی کرده و لباس‌های دارای پارچه آسیب‌پذیر در برابر حرارت را جدا کنید. به این ترتیب از آسیب‌های احتمالی به آن‌ها جلوگیری می‌شود.

معمولا پارچه‌های کشی و پشمی در برابر حرارت مقاومت بسیار پایینی دارند و در داخل دستگاه خشک کن به‌سرعت خراب می‌شوند. بنابراین بهتر است لباس‌های دارای چنین پارچه‌هایی را داخل خشک‌کن قرار نداده و آن‌ها را روی بند آویزان کنید، به این ترتیب لباس‌ها به مرور زمان و با حرارت معمولی محیط خشک خواهند شد. همچنین بهتر است لباس‌های بافتی را بر روی مکانی صاف و تمیز پهن کنید، چرا که رطوبت وزن لباس را افزایش می‌دهد. در نتیجه اگر لباس بافتی را آویزان کنید، وزن زیاد آن باعث کش آمدن لباس و تغییر سایز آن خواهد شد.

مطالعه برچسب روی لباس برای اطلاع از روش شستشو و خشک کردن

گاهی ممکن است شما از روش صحیح شستشو و خشک کردن برخی از لباس‌ها اطمینان نداشته باشید. در چنین شرایطی بهتر است برچسب روی لباس که معمولا داخل لباس تعبیه شده را مطالعه کنید. داخل این برچسب توضیح داده شده که این لباس با ماشین لباسشویی قابل شستشو است یا حتما باید به صورت دستی شسته شود. اگر به برچسب روی لباس‌ها دقت کنید، می‌توانید نشانه‌هایی برای روش صحیح شستشو و محافظت از لباس ها را ببینید. این نشانه‌ها در واقع به شما می‌گویند که لباس را چگونه باید شستشو داده و خشک کنید تا به آن‌ها آسیبی وارد نشود.

با محافظت صحیح از لباس‌ها، طول عمر آن‌ها را افزایش دهید

رعایت نکات شستشو و خشک کردن لباس‌ها در ماندگاری و دوام آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. حتما به جنس پارچه به‌کار رفته در لباس‌ها دقت کنید و روش صحیح شستشو و خشک کردن آن‌ها را به کار ببرید. با انجام پنج راهکار ارائه شده در این مطلب، لباس‌های شما دیرتر کهنه و خراب می‌شوند. از همین رو نیاز شما به خرید پوشاک کمتر خواهد شد، بنابراین می‌توانید هزینه خرید پوشاک را می‌توانید صرف موارد دیگر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مجله نیواریا

وست

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید :